Tuesday, July 14, 2015

Skal du til Estland? Her er noen tips utenfor Tallinn. Vol 2


Grensebyen Valga

Det går fint å ta toget til Valga. Jeg må være helt ærlig og si at jeg har ikke vært i Valga altfor mange ganger, men sist jeg var der i fjor (før det tror jeg var der sist da jeg gikk på videregående og det er en stund siden) ble jeg positivt overrasket. Det var en sjarmerende liten by. Jeg vet ikke om hvor mange estlendere er enige i det med meg, det sies jo ofte at sånne små byer dør ut fordi alle flytter til hovedstaden. Det kan nok stemme, men jeg har likevel bare positive minner fra byen. 


Ting å gjøre i Valga (Valgamaa fylke)

Skal du til Valga med tog, ta en titt på historisk jernbanestajon (fra 1887), Rådhuset i sentrum og Jaani kirke. Og en tur til Valka i Latvia er jo et must i grensebyen. NB! Husk legitimasjon!
I byen kan du ogsa ta en tur til militærparken i Pikk (det betyr "Lang" pa estisk;) gata og til Pedeli tursti rundt Pedeli innsjøen. Pedeli er også offentlig badestrand i Valga.


Har du litt bedre tid, skal du besøke Sangaste loss, som er 25 km fra Valga - det gar bus dit, skal du med tog, er det ca 10 km å gå og det kan bli litt for mye. Slottet er en av de 21 steder i Sør-Estland som er verdt å besøke og merket med National Geographics gul vindu, som anbefaler steder å besøke for dem som er interessert i historie og kultur.
Sangaste slottet og herregård er bygget etter Windsor Slottet i England og dets store saler, arkitektur og historie gjør at det er et populært sted for fester og bryllup. NB! Det er mulig å overnatte i slottet.


Gravesetedet til Barclay de Tolly er også markert med NG gul vindu og er verdt å besøke - ligger utenfor byen i Jõgeveste küla. NB! Husk kontanter her!


Er du glad i second hand butikker, skal det være mange gode i Valga. Spør veien. Selv om estlendere ikke smiler ofte og ser ut som de (vi) er sure hele tiden, er vi egentlig ganske vennlige og hjelpsomme;)

Spisesteder

Restoran Metsis ble anbefalt da jeg spurte hvor de hadde vært fint a spise. I Sangaste ligger Rukkimaja, vertshus og restaurant. "Rukis"  betyr rug på estisk, så navnet på vertshuset heter "Rughus". Hele Sangaste kalles egentlig "rugbygda" fordi godseieren Friedrich Magnus von Berg utviklet ny rugsort "Sangaste" her i 1875. Den nye rugsorten vant premier i verdensutstillinger i Paris og Chicago og er i dag verdens eldste rugsort, som fortsatt dyrkes.
Det er da ikke rart at det brukes rug som komponent i rettene i Rukkimaja restaurant. Til Sangaste kommer du med buss - tidstabell finner du HER.



Videre til Latvia og Litauen

Det går tog fra Valga til Riga,  Latvia - tidstabell finner du HER.  Noen tips om Latvia finner du her: TOP10 destinations in Latvia  Gamlebyen i Riga er et av favorittstedene mine og jeg anbefaler også å besøke Jurmala.


Er litt usikker på om det går an å ta tog til Vilnius, men jeg vet at det  LUX Ekspress busser  kjører fra Riga til Vilnius. Når du er i Litauen, MÅ du besøke Palanga


Reisetips om Estland vol 1 finner du HER . Vol 3 om Haapsalu, en av favorittbyene mine i Estland, vol 4 om Peipsiääre gammeltroende,  vol 5 om Setumaa, kanskje det mest spennende område i Estland, vol 6  om Narva, grensebyen mot Russland og omegn osv kommer snart:) 



                                                 


No comments:

Post a Comment